Shoo Bre Recension

Kort information om boken

  • Det är en fristående bok men det finns ytterligare 2 böcker av samma författare som har samma ”tema"
  • Shoo Ber finns även som film och filmen kom ut år 2012
  • Antal sidor: 346
  • Av: Douglas Foley
    Bildkälla: tystiklassen.wordpress.com

Introduktion till boken
Shoo Ber handlar om 2 killar som går i nian, Oskar och Elias. Oskar är klassens pluggis, är riktigt ambitiös i skolan och är medlem i både elevrådet och skoltidningen. Elias är istället en av klassens badboy, inblandad i vissa kriminella akter även om han försöker ta sig ur.

Boken växlar mellan Oskars och Elias perspektiv, de båda har egentligen ingenting gemensamt men man får följa dem i deras vardag och genom de svårigheter man kan tänkas möta som en 15-åring i ett svenskt samhälle. Både Elias och Oskar har kärleksproblem men av helt olika karaktär, Elias är kär i en tjej vars familj aldrig skulle acceptera honom p.g.a. Elias religion. Oskar däremot har blivit kär i sin nya engelskalärare och han får dessutom konstiga vibbar ifrån henne. Kan det vara så att hon är intresserad av Oskar?

 

Vad tyckte jag om boken
Boken var helt ok. Inte okej utan ok. Generellt brukar jag inte läsa böcker inom den här genren eftersom jag ofta tycker de blir långtråkiga. Jag tycker om att spica upp min vardag med Fantasy eller Sci-fi böcker vilket ni kanske förstod eftersom bloggen heter Fantasysamlingen. 

 Det som var intressant med boken var att Foley satte sig in i Elias och Oskars vardag vilket betyder att han använde sig av väldigt mycket slang vilket var en förvånansvärd god överraskning. Det gav de olika personligheterna i boken en helt annan karaktär! 

 Utöver språket som användes i boken ansåg jag den inte vara speciellt bra. Den var relativt seg men anledningen till det kan vara att jag tvingades att läsa den till min svenska kurs. Personligen tycker jag att en stor del av läsglädjen försvinner när man tvingas läsa en bok. 

 

Vilka skulle jag rekommendera boken till
Rent ärligt skulle jag inte rekommendera boken till någon om personen ifråga inte har väldigt specifika krav som boken passar in på. Om någon vill läsa en riktigt bra bok skulle jag alltså inte rekommendera den här. 

 Om jag dock ska rekommendera den till en viss typ av människor skulle jag väl rekommendera den till folk som tycker om att läsa böcker som utspelar sig i Sverige och som tar upp problem som kan anses tabu eller som det inte talas om särskilt ofta. Trots att jag ansåg den vara långtråkig vill Foley ändå förmedla ett gäng olika viktiga budskap med boken så om man vill få sig en tankeställare är det bara att öppna den här boken. 

 Om man läst Habib när man var yngre kommer man troligtvis tycka om Shoo Bre eftersom de har lite samma tema och Foley är författaren till båda böckerna. 

 

 Mitt betyg
Jag tror det är ganska tydligt att det inte är någon 5a på min skala. På grund över att jag inte somnade när jag läste boken och att Foley ändå vill förmedla något viktigt ger jag den 2/5 stjärnor. 

 

 

 
 
 
 
 

Kommentera här: