Half Wild Recension

• Svensk titel: Half Bad det mörka ödet
  • Tredje boken kommer ut i Mars 2016
  • Boken är 401 sidor lång (på engelska) och 466 sidor lång om man räknar med kort historien
  • Kort historien är endast med i dem böcker som köpts på Waterstone (engelsk bokaffär)
  • Av Sally Green

-Du som inte läst första boken bör inte läsa den här recensionen eftersom den kan innehålla spoilers för Half Bad-

Boken börjar på samma sätt som första boken, man förstår ingenting men efter några kapital förklaras allting och boken tar vid lite efter där första boken slutade. Eftersom Nathan och Gabriel tappade bort varandra handlar första femtedelen av boken om när Nathan tänker på alla lyckliga stunder i sitt liv dels med Gabriel men även om hans familj. Precis som första boken börjar denna boken ganska segt och det tar ett tag innan det faktiskt händer något. Ungefär halvvägs in i boken får Nathan hjälp att uppnå sina mål och det är nu saker börjar hända. Väldigt mycket händer i sista halvan av boken, han träffar gamla "vänner" och får reda på att "regringen" nu styrs av vita häxor vars enda mål är att utrota alla svarta häxor. Mycket står på spel både för Nathan och hans vänner men speciellt för Nathans familj, hans familj på vit häxor håller inte med "regeringen" om att alla svarta häxor ska utrotas och på grund av detta svävar dem i livsfara. Boken har ett riktigt oväntat slut och jag tror tredje delen kommer vara mycket spännande i den aspekten att man kommer få se Nathans utveckling ännu mer än vad man gjorde i den här boken.

Vilka skulle jag rekomendera boken till
Boken är spännande och handlar som många populära böcker idag om förtryck. (ex Hungergames). Jag skulle rekomendera boken för dem som vill läsa om äventyr och om svåra val. Bokläsare som inte tycker om att föras bakom ljuset av författaren bör INTE läsa den här boken eftersom man inte förstår saker i början av boken, samtidigt tror jag att Green skrev boken på detta sätt för att man ska förstå Nathan bättre. Om man t.ex. inte gillade The Maze Runner eftersom den var "konstig" i början är det här ingen bok för dig. Utöver det är den lättläst och väldigt rak på sak så den är enkel att förstå.

Boken var enligt mig helt okej. Det var inte det bästa jag läst men inte heller det sämsta, det finns relativt få delar i den som får mig att glömma bort att jag faktiskt läser en bok vilket riktigt bra böcker får mig att göra. På en skala på 1-5 får den en 3:a av mig.