Lady Midnight Recension

Nuu är jag äntligen här med en ny recension! (Det där löftet om att publicera i veckan gick ju mycket bra -.-)
 
 

Kort information om boken

  • Första boken i serien The Dark Artifices
  • Boken har ej översatts till Svenska
  • Bok 2 i serien Lord of Shadows ges ut i April 2017
  • Av: Cassandra Clare
  • Antal sidor: 668
Introduktion till boken
Lady Midnight är den första boken i serien The Dark Artifices som man kan säga är en fortsättningsserie till Cassandra Clares mycket populära bokserier The Mortal Instruments och The Infernal Devices. The Dark Artifices utspelar sig 5 år efter City of Heavenly Fire och handlar fortfarande om Shadowhunters men inte om Clary och Jace. (CLACE <3) Denna gång beger vi oss till Institutet i Los Angeles där vi får träffa Emma Carstairs och hennes parabatai Julian Blackthorn. Trots att de varit vänner ända sedan Emmas föräldrar blev mördade börjar vissa känslor komma till ytan som kan förändra deras vänskap för alltid.

Utöver de personliga problemen både Julian och Emma måste tacklas med börjar dessutom älvor men även vanliga människor mördas men på grund av politiska maktspel får dessa mord inte undersökas. I vanliga fall hade Emma och Julian accepterat ”The Clave’s” regler men när morden mer och mer börjar likna mordet på Emmas föräldrar bestämmer de sig för att trotsa ”The Clave’s” regler och undersöka morden i hemlighet.

 

Vad tyckte jag om boken
Huvudsakligen, det är en bok av Cassandra Clare självklart kommer den vara bra! I början var den lite seg. Efter att man läst ut hela The Mortal Instruments serien kände man karaktärerna och jag tänkte väl inte på att det kommer ta en del kapitel, kanske en hel bok för att lära känna alla nya karaktärer. Halvvägs in i boken kände jag ändå att jag förstod mer av situationen på institutet och karaktärernas personlighet och ”quirks” bättre vilket gjorde boken mycket mer intressant att läsa. Trots en seg början var den spännande och hade sina gömda ”guldklimptar”. Dock anser jag att det är ett litet misslyckande när man tycker att det allra bästa i boken var när man fick reda på information om hur karaktärerna från The Mortal Instruments har det nu. Ex. vilka förhållanden som fortfarande gäller, generationsskifte på institutet och vilka som utökat sin familj.

Personligen tycker jag det är mycket svårt att ge boken en ärlig bedömning eftersom jag jämför en enskild bok med en hel serie vilket är ganska orättvist. Generellt sätt tror jag boken kommer rättfärdigas när man läser resten av serien.

 

Vilka skulle jag rekommendera boken till
Självfallet ska man läsa Lady Midnight om man läst The Mortal Instruments och jag tycker att man måste ha läst The Mortal Instruments serien för att få ut det mesta av Lady Midnight. Om man inte läst The Mortal Instruments och undrar om man borde läsa dem. GÖR DET!

 

Mitt betyg
Boken får en 4:a eftersom jag tycker den är några snäpp sämre än vad City of Bones var, efter att jag hade läst City of Bones var jag helt hypad men tyvärr känner jag inte samma hype efter den här boken vilket sänker betyget från en 5:a till en 4:a.

 

Andra böcker i serien
Än så länge inga. 

Kommentera här: