Crown of Midnight, Recension

• Del 5 kommer ut i September 2016 och del 6 2017
  • Det finns även en novell
  • Boken har inte släppts på svenska men första boken i serien kom nyligen ut på svenska så förmodligen kommer även denna del släppas på svenska
  • Antal sidor: 418
  • Av: Sarah J Maas

Introduktion till boken
Celaena Sardothien är kungens privata ”champion”  och måste tjäna honom lojalt för att uppfylla det avtal som gjorde att hon slapp ruttna i Endovier. Trots detta väljer Celaena att frångå kungens order genom fejka döden på de offer hon blir tilldelade. Kungen har nämligen fått nys om en rebellgrupp som vill störta honom genom att hitta den enda arvtagerskan till tronen som möjligtvis kan störta honom. Kungen beordrar därför Celaena att lönnmörda de misstänka människorna i hopp om att stoppa det kommande upproret.

Utöver detta hittar Celaena en mystisk bok vars innehåll rymmer kraftfull magi som endast ställer till det för Celaena. Denna mystiska bok gör att varelser från en annan värld släpps lösa i slottet MEN denna bok hjälper även Celaena att stoppa dess monster och få reda på kungens stora hemlighet. Hur kommer det sig egentligen att kungen är så full av makt?

Vad tyckte jag om boken
Jämfört med Throne of Glass som var första boken i serien tyckte jag att den här boken var segare till en början. En av anledningarna till att jag tyckte om första boken så mycket var för dess tydliga handling och struktur, jag kan tyvärr inte säga att samma röda tråd infann sig i del 2. Till en början fanns det inget tydligt mål, Celaena levde sitt liv som bestod av att äta frukost med Nehemia, springturer med kaptenen, korthuggna samtal med prinsen och att fejka lönnoffers död. Först halvvägs in börjar det hända saker men det tydliga målet blev inte tydligt förrän det var ca 1/3 kvar.

Om man bortser från strukturen och den röda tråden tycker jag den håller samma mått som förra boken, den var enormt spännande och speciellt mot slutet. Vilken cliffhanger! Dock tyckte jag den var lite ”all over the place” men det har fortfarande med strukturen att göra. Jag vill fortfarande berömma Sarah J Maas på hennes fantastiska karaktärsbeskrivningar som verkligen får en att avsky vissa karaktärer. Dessutom bryter hon ner och bygger upp karaktärerna på ett enastående vis.

Vilka skulle jag rekomendera boken till
Eftersom detta är del 2 så tycker jag att alla som läst del 1 borde fortsätta att följa serien. Om du inte läst del 1 än och undrar om det är värt för dig att börja läsa serien tycker jag du ska kolla in min recension på Throne of glass som jag länkat till längst ner i inägget.

Eftersom jag gav del 1  4/5 stjärnor vill jag ge denna 3 stjärnor DOCK gav jag exempelvis half wild 3 stjärnor och jag tycker ärligt att Crown of Midnight var mycket bättre och på grund av den anledningen får ändå Crown of Midninght en svag fyra.

Fler recensioner från serien