Throne of glass Recension

• Det finns 4 delar ute nu + en novell
  • Den 5:e delen kommer ut i September 2016
  • Boken kom ut år 2012
  • Antal sidor: 406
  • Av: Sarah J Maas

Introduktion till boken
Celaena Sardothien, den mest fruktade lönnmördaren i hela landet blev för ett år sen dömd för sina brott och förd till Endovier. Slavande för sitt liv i saltgruvorna gör Celaena allt för att överleva, hon utstår svält, omänskliga arbetsuppgifter samt en ständig kylda. En dag, helt utan förvarning står hon framför kronprinsen och får en oemotståndlig deal. Stanna kvar i Endovier och få en säker död eller bege sig till slottet och kämpa för sitt liv i en tävling om att bli kungens egna kämpe.

Trots att hon är fullt fokuserad på att vinna tävlingen kommer andra människor i vägen, för att tidigare aldrig ha brytt sig om någon annan än sig själv (med 1 undantag) har hon nu upptäckt de svåra valen som kan komma när man försöker skydda någon annan.

Vad tyckte jag om boken
Rent ärligt var jag skeptiskt om boken till en början, jag har sett boken stå där i bokhyllan i olika bokaffärer, tittat på den, läst baksidan, varit på väg att köpa den men sedan bestämt mig för att jag troligtvis inte kommer tycka om den. Oj så fel jag hade, boken var inte alls så som jag trodde den skulle vara den innehöll mycket mer känslor och intriger än vad jag trodde. Jag trodde den skulle likna Spejarens Lärling vilket inte alls var min ”cup of tea” men boken var intressant eftersom den tog en oväntad vändning redan efter första kapitlet! Jag trodde det skulle gå en del kapitel innan det faktiskt hände något men vips så hade Celaena en audiens hos kronprinsen och äventyret var igång om man säger så.

Karaktärerna är även dem bra beskrivna, de karaktärerna som ska vara snälla och omtycka beskrivs så att man verkligen tycker om dem och tvärt om, Sarah J Maas vet verkligen vilka ord hon ska använda för att få ett så träffsäkert språk som möjligt. Jag tycker även att hon ger de viktigaste personerna i boken små men oväntade färdigheter eller förmågor som verkligen gör att man uppskattar karaktärerna mer, man får ofta se 2 olika sidor av karaktärerna vilket jag verkligen tycker om.

Vilka skulle jag rekomendera boken till
Jag skulle rekommendera boken till dem som gillar tanken bakom spejarens lärling, jag hade själv svårt med att de reser väldigt mycket i den bokserien vilket gjorde att jag tappade bort mig. Därför passar boken de som tycker om att en bok utspelar sig i ett avgränsat område. Boken handlar inte bara om en lönnmördare och action utan har även några inslag av det övernaturliga så om man är helt emot övernaturligt ”svammel" tror jag tyvärr inte att boken kommer passa dig. Personligen tycker jag boken liknar the graceling realm/De Utvalda så om man vill läsa en liknande bok (fast lite bättre) är det här definitivt en bok till dig. Jag tror även att Hunger Games fans kan komma att uppskatta den här boken.

Jag tror att alla förstått att jag verkligen tycker om den här boken men oj så svårt det är att sätta ett fast betyg. Det är definitivt en 4:a men ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att den kanske är värd en 5:a. För det första fanns det ingenting jag ogillade med boken dessutom löste jag ut den snabbt (boken lästes ut 1-2 veckor innan recensionen kom upp) vilket alltid är ett tecken på att den var bra. Sedan är jag inte helt säker på om den är The mortal instruments och The Selection bra så slutbetyget blir nog ändå 4.

Andra böcker i serien