Mer än ögat ser, Recension

Kort information

  • Del 1 i serien Wicked Lovely
  • De 4 första delarna finns översatta till svenska men den sista delen har fortfarande inte blivit översatt. 
  • Det finns 5 delar ute nu + 2 noveller
  • Boken kom ut år 2007
  • Antal sidor: 342 st. 
  • Av: Melissa Marr
  

Introduktion till boken
Aislin lever efter 3 regler, 3 regler som hennes mormor präntat in i hennes huvud.
Regel nr 3: Titta inte på osynliga oknytt
Regel nr 2: Prata inte med osynliga oknytt
Regel nr 1: Vad du än gör väck inte oknyttens uppmärksamhet.

 Aislin har följt sin mormors regler i 17 år och hittills har det inte funnits några större "oknyttsproblem". På senare tid har dock oknytten börjat lägga märke till henne, det är dessutom inga vanliga oknytt som förföljer henne. Dessa 2 oknytt utger en aura av makt, den ena är en ung tjej med samma hudton som hon vore död och hår lika vitt som snö med isblåa läppar, hennes partner är en kille med hår som ser ut som koppartrådar och ett strålande, bländande leende. Trots att de har följt efter henne i över 2 veckor och iakttagit henne vågar hon inte berätta detta för sin mormor eftersom mormodern kommer ta till extrema åtgärder för att skydda Aislin.

En dag förändras allt när den manliga alven försöker närma sig Aislin genom att använda sig av sin tjuskraft för att se mänsklig ut, endast för att prata med Aislin! Denna alv presenterar sig som Keenan och verkar vänlig men Aisli  kommer inte låta sig luras av hans utseende eller charmiga kommentarer. Ju mer tiden går desto mer angelägen blir Keenan i hans försök att bli ”vän” med Aislin och innan hon förstår vad som händer har hon brytit mot alla regler och vet inte vad hon ska göra för att ta sig ur situationen. 

 

Vad tyckte jag om boken
Jag har läst den här boken 2 gånger tidigare, en gång i femman och en gång i åttan men om jag minns rätt tyckte jag aldrig att boken var direkt speciell. Anledningen till att jag läste om boken nu i tvåan på gymnasiet var för att jag köpte sista boken i serien och hade glömt bort handlingen. Boken var inte alls som jag mindes den och jag uppskattade den så mycket mer den här gången, jag tror tyvärr att man måste vara en viss ålder för att faktiskt uppskatta den eftersom den tar upp en del ”vuxnare” ämnen som droger och fester osv och man kan relatera till sådant nu på ett helt annat sätt än när jag gick i femman.  

Boken griper tag i en och drar in dig i handlingen på direkten, redan på första sidan får vi reda på att Aislin kan se oknytt vilket jag uppskattar eftersom man inte behöver vänta på att något faktiskt händer, dessutom uppskattar jag karaktärerna så mycket mer nu, speciellt Keenan har ett djup jag inte såg de första 2 gångerna när jag läste boken. 

 

Vilka skulle jag rekommendera boken till
Av erfarenhet vet jag att boken passar lite äldre läsare, kanske 15+ för att man verkligen ska förstå och uppskatta alla samhällsproblem boken tar upp. Självklart måste man även tycka om att läsa om alver och andra övernaturliga väsen eftersom det är där huvudfokuset för boken ligger. De som har läst The Iron Trials och tyckte om den serien vet ungefär vad man kommer få från den här boken, böckerna är inte alls lika i handling eller vart dem utspelar sig men de har ungefär samma karaktär/känsla när man läser dem.

 

Mitt betyg
Jag hade bestämt mig redan innan jag läste boken att jag skulle ge den en 2a, halvvägs in insåg jag att boken var så mycket bättre än vad jag förväntade mig och jag höjde betyget till en 3a. Som jag skrev tidigare överträffade boken alla mina förväntningar, storyn var bra, jag gillade karaktärerna och har egentligen ingenting att klaga på. Jag anser dock att det finns bättre böcker men den här helt klart till de bättre böckerna jag läst därför får den en 4:a av mig. 

 
 
Andra böcker i serien
 

Kommentera här: