Fairest Recension

Kort information om boken

  • En del av The Lunar Chronicles (Månkrönikan
  • Boken handlar om drottning Levanas liv, boken utspelar sig innan Cinder
  • Rekommenderat är att man bör ha läst i alla fall Scarlet innan man läser denna bok. Tjejen jag pratade med inne på Sci-fi bokhandeln rekommenderade att man bör ha läst även Cress
  • Antal sidor; 220
  • Av: Marissa Meyer 
 

Introduktion till boken
Vi känner alla
till henne drottningen av Luna som håller sina undersåtar i ett järngrepp. Invånarna i de yttre sektorerna är helt isolerade och får en bild av verkligheten medan de som bor närmare slottet i de inre sektorerna får en annan bild av verkligeheten då Levana manipulerar sina undersåtar på ett sätt som kommer gynna henne.

Levana har dock inte alltid varit på detta sättet, hon har inte alltid varit ensam. Levana växte upp med sin syster som var älskad av Lunas befolkning och mycket vackrare än vad Levana var. Lunas befolkning visste dock inte vad som hände bakom stängda dörrar och med Channary som syster var det kanske inte så konstigt att Levana blev den personen hon är idag….

 

Vad tyckte jag om boken
Eftersom jag tyckt
att alla andra böcker i The Lunar Chronicles har varit grymt bra hade jag höga förväntningar på denna bok, dock tyckte jag inte att dessa uppfylldes. Boken handlar som sagt om Levanas liv som ung prinsessa på Luna och därav var den inte lika spännande. Boken handlar inte om en revolution för ”a greater good” som de resterande böckerna i serien gör utan den handlar endast om Levanas liv vilket jag personligen inte tyckte var särskilt spännande.

Boken ger dock läsaren en djupare förståelse för karaktären Levana vilket kan göra läsupplevesen för ex. Winter bättre men personligen tyckte jag inte att det gjorde någon skillnad, jag fick ingen djupare förståelse för henne och trots det som hände i hennes barndom rättfärdigar det inte hennes handlingar hon utför i nutiden.

 

Vilka skulle jag rekommendera boken till
Om man ska
läsa denna boken bör man ha läst minst Scarlet som är bok nr 2 i The Lunar Chronicles dock anser jag inte att den här boken är ett måste i serien. Man kan uppleva hela serien utan att läsa Fairest och ändå få samma upplevelse så om man jättegärna vill sätta sig in den här världen självklart kan du köpa Fairest och läsa den men samtidigt om du vill spara pengar tycker jag det är mer värt att lägga pengarna på en annan bok.

 

Mitt betyg
Eftersom syftet med boken är att få en djupare förståelse för boken och jag kände att jag inte riktigt fick det får  boken 2 av 5 stjärnor. Trots att boken inte uppfyllde sitt syfte var den hyfsat okej att läsa ändå.

 

 

Andra böcker i serien

 

Kommentera här: