Cinder Recension

Hejsan! 
Nu börjar jag komma ikapp med bloggen efter att jag varit sjuk och därför får ni nu läsa en bokrecension! JAAA!
 

Kort information om boken 

  • Första boken i en serie om 4
  • Alla böckerna är en omgjord version av en barnsaga(Askungen, Rödluvan, Rapunzel och Snövit)
  • Cinder är en förkortning av Cinderella (Askungen)
  • Det finns 2 ”additional stories” En som handlar om drottning Levana och en samlar bok med olika noveller
  • 4 av dessa noveller finns redan att läsa b.la på Wattpad eller på internet
  • Antal sidor: 397
  • Av: Marissa Meyer
 

Introduktion till boken
Cinder är ca 36% robot och ca 64% människa vilket gör henne till en cyborg i framtida Asien. När Cinder var 11 år gammal var hon med om en bilkrasch med sina föräldrar, henens föräldrar dog omedelbart men tack vare att läkarna bytte ut vissa av hennes kroppsdelar och en bit av hennes nervsystem till mekaniska delar överlevde hon. Idag bor hon med sin styvmamma och hennes 2 styvsyskon precis som i den klassiska Askungen, istället för att leva som en adopterad dotter till mamman behandlas Cinder mer som en arbetare och det är hon som tjänar alla familjens pengar genom att stå på marknaden i sitt reparationsstånd. 

En dag när Cinder är ute med sin styvsyster händer något hemskt, pesten som härjat i landet slår till och hennes styvsyster blir smittad, Cinders styvmamma lägger skulden på Cinder och konflikten hemma slutar med att Cinder skickas iväg som försöksperson till slottets forskningsanläggning för att hjälpa till att hitta ett botemedel. Vad som är värt att nämna är att cyborgs inte klassas som egna personer utan dem ”ägs” av sin förmyndare vilket i detta fall är Cinders mamma. Cinder har alltså inget annat val än att finna sig i rollen som försöksperson vilket ofta leder till döden…

Väl på forskningsanläggningen träffar Cinder en speciell doktor som i flera år har letat efter en väldigt speciell person. Den här personen är den enda som kan stoppa ett kommande krig mellan jorden och månen och det visar sig att Cinder kommer spela en mycket större roll i det maktspelet än vad hon först trodde.

 

Vad tyckte jag om boken 
Innan jag gör ett mer ”seriöst” inlägg om vad jag tyckte om boken måste jag bara säga WOW jag var helt fast i boken! Jag vet att jag tyckte om boken första gången jag läste den för ca 3 år sedan men den var så mycket bättre än vad jag kom ihåg! 

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara mina åsikter till boken, jag tyckte den var grymt bra och väldigt spännande, den var intressant att läsa och jag vill verkligen rekommendera den till alla er som läser bloggen. Verkligen rekomendera den, ni MÅSTE läsa den!

Boken är ganska lättläst eftersom texten är relativt stor och om man läser den på svenska tycker jag att språket är av relativt enkel karaktär vilket i sin tur gör att det går ganska fort att läsa boken. 

 

Vilka skulle jag rekomendera boken till 
Jag skulle rekommendera boken till alla som är intresserade av att läsa en ny version av de traditionella barnsagorna, dessutom ska man tycka om att läsa dystopier. (Tror att den här boken räknas som en dystopi). Annars tycker jag generellt att den här boken passar alla, den är spännande och bra skriven och riktar sig generellt till ungdomar eller yngre vuxna. 

Om man har sett serien ONCE UPON A TIME och tycker om den eller tycker om konceptet av serien tror jag att man kommer uppskatta den här boken eftersom samma grundide ligger bakom. Att ge en ny tappning på traditionella barnsagor.  

 

Mitt betyg
Jag vill inte motivera det här betyget eftersom jag tycker det är solklart. Cider är helt klart en av de bästa böckerna jag någonsin har läst och det är därför självklart att boken får 5/5 stjärnor. 

 

 Andra böcker i serien

Kommentera här: