Cress Recension

Hejsan innan ni kastar er in i den här recensionen vill jag berätta en liten sak för er.
Jag åker om några dagar till Tyskland där jag inte kommer ha tillgång till Wifi vilket betyder att jag inte kommer kunna publicera något spontant och så MEN eftersom jag har läst så många böcker utan att publicera resensionen planerar jag att ta tag i mig själv och göra tidsinställda inlägg så ni kan förvänta er 2 recensioner i veckan framöver medan jag är i Tyskland och eventuellt något annat inlägg ifall ajg hittar något intressant att skriva om.
 
Jag ber om ursäkt om det här inlägget har dröjt, det skulle publicerats för 2 dagar men jag har tyvärr haft lite strul med datorn...

Kort information om boken

  • Tredje boken i The Lunar Chronicles (Månkrönikan)
  • Har översatts till Svenska
  • Är en modern tolkning på Rapunzel även fast det endast var de första kapiteln som faktiskt liknande Rapunzel sedan återgick boken att handla om Cinder.
  •  Antal sidor: 492
  •  Av: Marissa Meyer 
 

Introduktion till boken
Cress
är en s.k. blindgångare vilket betyder att hon hade oturen att födas utan den lunariska förmågan vilket betyder att hon egentligen skulle vara död då drottning Levana har beordrat att alla blindgångare ska dödas. Dock upptäcker man att Cress är mycket duktig med datorer och så skicklig att hon kan hacka sin in vart som helst, hemligstämplade dokument oavsett om de är från jorden eller månen är ingen match för Cress. På grund av detta benådas hon i utbyte mot att hon jobbar för drottning Levana genom att bland annat avlyssna jordens ledare och ge hemlig information till drottningen. Hon ska även se till att Lunas (månens) skepp inte dyker upp på de jordiska skeppens monitorer.

Cress stora dröm i livet är att vara fri, eftersom hon egentligen ska vara död hålls hon undangömd i en trång sattelit som endast innehåller ett litet kök, liten toalett, en säng och sedan såklart hennes datorutrustning. När Cress sedan ser en möjlighet till att bli befriad från sateliten och slippa jobba för drottning Levana och hennes korrupterade styre tar hon den chansen. Cress rycks då med i ett äventyr och utan att haft någon tanke på det blir hon även en av nyckelpersonerna i en revolt mot drottningen.

 

Vad tyckte jag om boken
Jag tycker att
alla mina recensioner på dessa böcker blir väldigt lika efersom alla är så grymt bra! Dessa är helt klart en av de bästa bokserierna jag någonsin har läst! En sak jag verkligen gillar med dessa böcker är att de är öppna för en bred publik, i alla fall de böcker som översatts till svenska. I de svenska böckerna tycker jag att texten är större och att ett lite enklare språks används än om man jämför med de böckerna som är skrivna på engelska vilket gör att man kan läsa detta böcker redan vid en ung ålder. Jag skulle säga runt kanske 11-12 års åldern men man kan självklart uppskatta de här böckerna om man är äldre jag är exempelvis 17 år och älskar dem.

Ytterligare en anledning till att jag tycker att böckerna är bra är för att jag anser dem vara mycket fängslande genom nästan hela boken (I början av böckerna är de lite segare eftersom man måste lära känna en ny karaktär men det är egentligen ingenting negativt eftersom det endast hjälper en att förstå djupet av historien).

Vilka skulle jag rekommendera boken till
Personligen
skulle jag rekommendera den till alla oavsett om man inte brukar läsa Fantasy eller Sci-fi böcker. Trots att det kanske inte är ens favorit genre tycker jag ändå man bör testa den här boken/serien. (Denna serie är inte en ren Sci-fi eller Fantasy bok men den gränsar lite till dessa genrer enligt mig) Om man vill ha en spännande bok som inte bara handlar om kärlek tycker jag man ska testa den här serien i alla fall.

 

Mitt betyg
Solklar 5:a, efter att jag läste ut den här boken åkte jag och köpte nästa del Winter på direkten för jag kunde inte vänta med att läsa fortsättningen så bra är dessa böcker!

 

 

Andra böcker i serien

Kommentera här: