Winter Recension

• Boken har inte översatts till svenska än men kommer troligtvis bli det
  • Denna bok handlar om Snövit
  • Antal sidor: 824
  • Av: Marissa Meyer

Introduktion till boken
Boken tar vid
där Cress slutar och man får även lära känna en ny karaktär Winter. Eftersom det är sista delen i en serie kommer jag inte kunna ge en rättvis introduktion till boken eftersom jag då kommer spoila de tidigare delarna och jag har tagit ett beslut att inga recensioner ska spoila en bok därav kommer recensioner på uppföljare bli lite ”suddiga” därför rekomenderar jag att alla som inte läst Cress eller de andra böckerna i denna serie läser recensionen på Cinder som är den första boken i denna serie.

Den nya karaktären vi lär känna heter Winter och är en av de 4 ”nyckelkaraktärerna” i den här serien. Winter är drottning Levanas extrabarn. Levana gifte sig med Winters pappa när hon var mycket ung och tyvärr dog Winters pappa i en attack mot slottet när Winter var ett litet barn. Levana och Winter har endast varandra alla andra släktingar har dött på olika sätt både oavsiktliga och avsiktliga. Man kan tro att Winter och Levanas band borde vara mycket starkt på grund av omständigheterna men sanningen är det motsatta. Winter är mycket vacker precis som hennes mor var vilket gör Levana avundsjuk, Levanas mål har alltid varit att vara den skönaste drottningen någonsin på Luna men Winters skönhet och popularitet gör henne orolig. Kan Winter vände Levanas folk mot henne och avsätta henne från tronen?

Winter har en helt annan syn på världen, eftersom Winter växt upp som en prinsessa är hon isolerad från sin omvärld och helt ensam. När Winter även fått upleva hur den lunariska gåvan kan missbrukas har hon tagit beslutet att inte använda sin lunariska gåva vilket ger henne psykiska problem som rubbar hennes världssyn. Kan hon trots sina personliga problem fortsätta att leva sitt liv i Levanas närvaro när allt bara blir värre och värre.

Vad tyckte jag om boken
I början var
jag skeptisk, jag tyckte inte att Winter verkade vara en särskilt djup och spännande karaktär vilket gjorde mig besviken eftersom jag trodde att boken skulle cirkulera runt henne (eftersom boken heter Winter). Cinder, Scarlet och Cress är alla väldigt starka karaktärer mentalt trots att Cress är lite skygg av sig är alla 3 fortfarande väldigt modiga och ödmjuka medan Winter beskrevs mycket svagare och mer naiv vilket kan bero på att författaren ville att hon skulle föreställas på det sättet och eftersom hon är yngre än de andra karaktärerna.

Trots att man kan tro att majoriteten av boken kommer handla om Winter handlar minst lika mycket om Cinder och hur hon tacklar sitt uppdrag både mentalt och psykiskt och jösses vilka motgångar hon får! Jag tror att en av de stora anledningarna till att jag verkligen gillar dessa böckerna är att det aldrig riktigt går som planerat. Trots stora motgånger som verkar omöjliga att överkomma fortsätter huvudkaraktärerna kämpa för sin sak vilket själv gör en inspirirad ovch om en bok kan få dig att känna dig inspirerad tycker jag att författaren har gjort ett mycket bra jobb.

Vilka skulle jag rekommendera boken till
Alla.
Ju fler böcker jag läst i den här serien desto fler anser jag kan tycka om den vilket jag skrivit i mina andra recensioner.